Sunday, June 7, 2009

AKU ANAK RANTAU, AKU ORANG DAGANG


AKU ANAK RANTAU, AKU ORANG DAGANG
(Tika Tiada Lena Menghiasi Malamku )

Terkedu seketika
Mengenang kata hikmah Ayah...

“Merantaulah anakku..
Cari pengalaman rentasi lautan
Terbanglah membelah awan
Pugarlah belantara jelajahlah daratan
Agar bertambah keazaman, kekuatan
Dan juga keimanan..."

Namun
Dalam kejauhan ini
Pilu sedih hati ini
Mengenangkan...
Aku ini anak rantau
Aku ini orang dagang
Yang tidak ada orang sudi memandang
Menghulur tangan memberi sayang
Walau mata saling bertentang
Dan hati berdegup kencang

Mungkin benar kata Ibu...

"Apa yang kau cari tiada di situ,
Pulanglah ke pangkuanku,
Andai hiba bersarang di hatimu,
Andai pilu menguasai dirimu,
Biar Ibu pujuk semangatmu anakku...”

Ya Allah..
Ku pohon kekuatan hati
Untuk aku teruskan hidup di sini
Menurut gerak yang sebati dalam diri
Yang yakin apa dicari dapat kutemui
Walau halangan hebat menanti

Juga dapatlah aku berbakti
Kepada agama dan ibu pertiwi
Agar mati yang sebenar-benar mati
Membela mereka; maruah dan harga diri...

ANaZRaZ
Kota (Ilmu) Samarahan
08062009 : 1200-0500

Share

0 comments: