Saturday, July 4, 2009

BICARA DARI PEMBARINGAN

(Kisah Benar Pada Malam Ketika Tubuh Tiada Upaya, Lidah Kelu Tak Berkata, Akal Bertanya Inikah Saatnya?)

Lidah kelu tiada bicara
Hanya hati merintih meronta
Menyala pandang bahang neraka
Ada suara tidak faham bahasanya

Gerak tubuh bagai dirantai
Diikat dibungkus terkapai-kapai
Ada tujuan tak dapat juga dicapai
Tak tahu bilakah hasrat kan digapai

Bergetar bergegar pangkal bukannya lapar
Sejuk tambah beku; tangan kakiku menggeletar
Nafas semput; seluruh tubuh tak dapat kuhantar
Akal pusing; ilham dan kebijakan berputar-putar

Andai malam ini tinggal sesaat
Adakah dapat Kau kabulkan hajat
Agar dapat kupanjat rukuk dan sujud taubat
Lanjutkanlah untuk malam yang penuh berkat dan nikmat
Siksa barzakh yang tentu diangkat
Menjadi satu cita setiap umat
Yang tahu betapa perit amat
Menanggung sengsara bumi-Mu tujuh peringkat

Adakah ini empat belas hari itu?

Untuk aku menimbang berat kini
Sebelah kanan ataupun kiri
Bagi aku koreksi diri
Yang sentiasa mendabik dada ini
Aku terbilang, aku disegani, aku dihormati
Sampai saat ini aku tiada apa-apa erti lagi

Dan untuk aku bersedia
Menghadapi kenyataan yang benar-benar nyata
Saat kerongkong hanya menahan nyawa
Untuk dilepaskan menghadap Yang Esa

Adakah ini empat belas hari lagi?

Tiada siapa yang menemani di kiri kanan
Untukku tinggalkan pesanan
Sediakan kain bersih sebagai hamparan
Ikatan lima rapi; tanda penyerahan
Ke alam lain; akulah hantaran

Tapi,
Aku tidak mahu dibersihkan
Aku tidak mahu kain putih sebagai persalinan
Aku tidak mahu nisan bertempah sebagai perhiasan

Biar kotor debu dan bau hanyir iringi perjalanan
Aku mahu apa yang kupakai itu sebagai bekalan
Biarkan pusara usang dan tanah gersang tidak bernisan

Yang kuharap menjadi saksi pemberi harapan
Inilah dia hamba-Mu dalam perjuangan
Tetap dan rela berkorban hingga akhir merah titisan.

ANaZRaz
01072009 : 2200
(ditulis semula 03072009 : 1430) Share

0 comments: