Monday, July 13, 2009

TENGGELAMNYA ILHAM

TENGGELAMNYA ILHAM
(Hati Tidak Gundah, Perasaan Tidak Parah, Tanda Jiwa Kental Dan Tabah)

Adakah benar apa mereka kata
Adakah hakikat atau dusta
Atau ingin membuat nista
Agar roboh kukuhnya binaan kota

Mereka kata dahulu kau ramah diri
Sentiasa bertegur tak pernah menyendiri
Ketawa kecil senyum sentiasa menghiasi
Membuatkan orang suka dan senang hati

Tetapi kini kau buat tak tahu
Jarang bertegur walaupun berselisih bahu
Memilih orang seumpama bulu
Rasa sendiri, rasa orang kau tak tahu menahu

Inikah akibat apabila sudah ternama..?
Dikenali ramai; alahai bukannya satu cakerawala
Tinggi diri; bangga yang tak setara mana
Sombong; bongkak apabila dipuji puja
Ingat, itu hak TUHAN bukan hak HAMBA!

Banyak lagi yang mereka katakan
Banyak pula aku kena coretkan
Cukuplah hanya di atas sebagai makluman
Sebagai tanda ada juga insan yang tidak berkenan

Aku mahu kau kata itu bukan
Hanya salah faham akibat jiwa tertekan
Amat perlu untuk kau nafikan
Itu hanyalah fitnah dan tohmahan
Yang mencalarkan nama baik dan juga kedudukan

Aku mendengar belum lagi percaya
Lagi logik si miskin tiba-tiba jadi kaya
Jangan risau aku tetap akan bertanya
Kepada peringkat raja hinggalah hamba sahaya

Aku tidak yakin pada bicara
Aku lebih memerhati lagak dan cara
Dari situlah aku menimbang tara
Membuat keputusan yang bukan segera

Kota kukuh belum lagi tenggelam
Walau pasang surut siang malam
Andai benar dan sudah jelas dan faham
Harap maaf, kau bukan lagi sumber ilham..!

Walau aku bisa mengubah tingkahmu
Tidak mahu; untuk letih fikiranku bertamu
Kerana ramai lagi yang perluku bertemu
Menabur bakti dan jasa tanpa rasa jemu

Anak mataku sentiasa memerhati
Gerak hatiku sentiasa mengamati
Mencari hakikat tanpa ku henti
Hikmah tujuh indera menjadi bukti

Aku akan mencari jawapan itu…

ANaZRaz
12072009 : 1030
Share

0 comments: